Kalendář Eurocentra
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Mapa Eurocenter















Novinky z Euroskopu
Ekonomická obnova EU
Po čtyřech dnech i nocích se prezidenti a premiéři členských států Evropské unie (EU) dohodli na parametrech fondu obnovy EU a na budoucím dlouhodobém rozpočtu pro roky 2021-2027. Lídrům EU se po zhruba 90 hodinách jednání podařilo vyřeit sporné body, kvůli nim se rozhovory časově téměř vyrovnaly doposud nejdelímu summitu z roku 2000, který proběhl v Nice a kde se řeilo východní rozíření.
- Vedoucí představitelé se dohodli na pomoci ve výi 750 miliard eur (20 bilion korun), z nich větí část se rozdělí formou grantů. Celkově by měla mít EU na přítí sedmileté období k dispozici 1 824,3 miliard eur, co je celková částka spojující víceletý finanční rámec (VFR) a nástroje obnovy EU pro přítí generaci (Next Generation, NGEU).
- Společný dluh EU byla dříve revoluční mylenka, nyní je to realita. Stejně tak jako nové vlastní zdroje EU.
- Česká republika by měla v novém období získat více finančních prostředků ne v tom současném. Původně mělo dojít ke sníení alokace, plán obnovy má ovem prostředky nejen pro ČR navýit. Česká republika si jako jediná vyjednala monost flexibilněji nakládat s penězi ze strukturálních fondů.
- Výsledek summitu musí být jetě schválen Evropským parlamentem. Aby mohl nový rozpočet začít platit od ledna 2021, je třeba k finální dohodě dospět během podzimu 2020.
V pátek ráno (17. července) začala na summitu Evropské rady sloitá jednání o budoucnosti EU. Debata lídrů EU odstartovala návrhem na vznik fondu obnovy zahrnujícím 500 miliard eur ve formě grantů a 250 miliard eur ve formě půjček. Otázka poměru grantů a půjček byla sporným bodem v jednání. Původní návrh podporovaly předevím jiní státy EU (Itálie, panělsko, Řecko a Portugalsko), které se potýkají (a pravděpodobně budou potýkat) s největími hospodářskými problémy. Tento návrh získal také podporu nejsilnějích ekonomik Francie a Německa které s nápadem na půjčky přily. Proti návrhu se postavily severní státy tzv. spořivá čtyřky (Nizozemsko, Rakousko, Dánsko a védsko) a Finsko.
Summitbyl původně plánován do soboty 18. července. Ukázalo se ovem, e shoda (potřebná jednomyslnost) se bude hledat velmi obtíně. Jednání byla ukončena a v úterý (21. července) brzy ráno kompromisem, který byl přijatelný pro vechny zúčastněné strany. Výsledný Fond obnovy a nový Víceletý finanční rámec (VFR) má pomoci evropské ekonomice zasaené koronavirovou pandemií.
EU na prahu hospodářské krize
Pandemie nového typu koronaviru (COVID-19) překvapila vlády a občany na celém světě. Kromě dopadu na zdravotnické systémy vyvolala pandemie také ekonomické problémy ve vech zasaených zemích. Unii hrozí nejhlubí hospodářská krize od druhé světové války Itálie či panělsko mohou v průběhu roku 2020 podle odhadů evropských institucí přijít o víc ne desetinu svého hrubého domácího produktu (HDP), ČR by mohla přijít o osm procent.
Podle jarní hospodářské prognózy 2020 z května 2020 ekonomika eurozóny v letoním roce zpomalí o rekordních 7,75 % a v roce 2021 pak poroste o 6,25 %. Hospodářství celé EU by pak mělo v roce 2020 ztratit 7,5 % a v roce 2021 naopak přiblině o 6 % růst. Odhady letoního růstu pro EU a eurozónu byly ve srovnání s podzimní hospodářskou prognózou 2019 revidovány a sníeny o 9 procentních bodů. Existuje ale také riziko, e realita bude horí ne prognóza.
Dopad na ekonomiku EU je symetrický v tom ohledu, e pandemie zasáhla vechny členské státy, nicméně jak rozsah zpomalení v roce 2020 (od 4,25 % v Polsku do 9,75 % v Řecku), tak míra oivení v roce 2021 se budou podle predikcí stát od státu značně liit. S ohledem na vzájemnou provázanost ekonomik zemí EU nicméně bude mít na dynamiku oivení v kadém členském státě vliv také míra oivení v ostatních členských státech.
Reakce EU po propuknutí krize byla rychlá a významná. Kromě nutných nouzových výdajů na zdravotnictví, vlády EU navíc umoňovaly finanční podporu pro zaměstnance a sníily pracovní náklady pro zaměstnavatele. Na úrovni EU bylo dosaeno rychlých dohod o reimech podpory, včetně nástroje SURE navreného Komisí na podporu programů krátkodobé práce. Z krátkodobého hlediska tato opatření zabránila hromadnému propoutění v EU. Nicméně k zotavení zasaených ekonomik jsou nedostatečná.
Dopad HDP na regionální úrovni NUTS 2 bez dopadu politických opatření
Co dohodě předcházelo?
V dubnu 2020 rozhodla Evropská rada o tom, e je třeba pracovat na vytvoření fondu na podporu oivení s cílem reagovat na krizi COVID-19. Vedoucí představitelé pověřili Komisi, aby předloila návrh a aby rovně vyjasnila vztah mezi fondem na podporu oivení a dlouhodobým rozpočtem EU.
Komise na konci května 2020 navrhla vytvoření nového nástroje na podporu oivení Next Generation EU, který měl být zakotven v silném, moderním a zdokonaleném dlouhodobém rozpočtu EU. Květnový návrh počítal s pomocí 750 miliard eur a celkovou finanční kapacitou ve výi 1,85 bilionu eur.
Vedoucí představitelé se tímto návrhem poprvé zabývali 19. června 2020. Z diskusí vyplynulo, e se členské státy zatím nedokáí shodnout na navrhovaném balíku pomoci. Proto byly zahájeny jednání a dvoustranné schůzky se vemi vedoucími představiteli. Na základě těchto jednání předloil předseda Evropské rady Charles Michel revidovaný návrh evropského víceletého rozpočtu a plánu na podporu oivení. Návrh měl pevné základy v prioritách, je EU dlouhodobě podporuje tedy klimatické transformaci, digitální agendě, evropských hodnotách a silnějí Evropě na světě.
Po dvoustranných jednáních s 27 vedoucími představiteli EU a Evropského parlamentu (EP) předseda Evropské rady Charles Michel stanovil est základních prvků moné budoucí dohody.
- Celková velikost VFR: Aby Unie mohla plnit své dlouhodobé cíle a zároveň byla zachována plná kapacita plánu na podporu oivení, navrhl pro celkový objem víceletého finančního rámce částku 1 074 miliard eur. Návrh vycházel do značné míry z únorového návrhu, který zohledňoval předchozí dva roky jednání o budoucím dlouhodobém rozpočtu.
- Rabaty: Na základě návrhu měla být sníení příspěvků Dánska, Německa, Nizozemska, Rakouska a védska zachována.
- Objem balíku na podporu oivení, tzv. fondu na podporu oivení: Podle návrhu Komise má mít na základě rozhodnutí o vlastních zdrojích pravomoc vypůjčit si a 750 miliard eur. Tyto prostředky mohou být pouity na následné půjčky a na výdaje vynakládané prostřednictvím programů víceletého finančního rámce. Jedná se o výjimečný a jednorázový nástroj určený pro výjimečnou situaci.
- Půjčky a granty: Měla by být zachována rovnováha mezi půjčkami, zárukami a granty, aby se zamezilo nadměrnému zatíení členských států s vysokou mírou zadluení.
- Přidělování prostředků z facility na podporu oivení a odolnosti: Návrh stanovil, aby bylo 70 % prostředků z facility na podporu oivení a odolnosti přiděleno v letech 2021 a 2022 v souladu s kritérii pro přidělování stanovenými Komisí. 30 % mělo být přiděleno v roce 2023 s ohledem na pokles HDP v letech 2020 a 2021. Celkový příděl měl být vyplacen do roku 2026.
- Otázka správy a řízení a podmíněnosti: Členské státy na základě návrhu a v souladu s evropským semestrem, zejména s doporučeními pro jednotlivé země, vypracují národní plány na podporu oivení a odolnosti na období 20212023.
Řada členských států a Evropský parlament (EP) vyjádřily obavy ohledně splácení na začátku přítího rozpočtového cyklu. Kritizovaly rovně nedostatečné vlastní zdroje, ze kterých by bylo splácení financováno. Charles Michel navrhnul zaměřit se při hledání nových vlastních zdrojů na tři oblasti: plastové odpady, mechanismus uhlíkového vyrovnání a digitální poplatek.
Nový nástroj na podporu oivení Next Generation
Fond na podporu oivení má Unii poskytnout prostřednictvím nástroje Next Generation EU (NGEU) prostředky k řeení výzev spojených s pandemií COVID-19. Komise má být v souladu s dohodou zmocněna vypůjčit si na finančních trzích prostředky a do výe 750 miliard eur (asi 20 bilionů korun). Tyto prostředky mají být vyuity na následné půjčky a na výdaje vynakládané prostřednictvím programů víceletého finančního rámce. Vedoucí představitelé EU se dohodli na komplexním balíčku ve výi 1 824,3 miliard eur, který spojuje víceletý finanční rámec (VFR) a Nástroje EU pro přítí generaci (Next generation EU).
Ve formě grantů má být celkově rozděleno 390 miliard eur a na půjčky má být připraveno 360 miliard eur. Právě tento poměr byl hlavním sporným tématem jednání na summitu. Nizozemsko, Rakousko, védsko a Dánsko obávající se velkého společného zadluení si nakonec vymohly sníení přímých dotací z původně plánovaných 500 miliard eur o 110 miliard eur. Itálie a panělsko mají být největími příjemci prostředků z fondu.
Na základě dohody si bude Komise moci na trzích půjčit a 750 miliard eur. Tyto prostředky mohou být pouity na úvěry a na výdaje plynoucí z programů VFR. Kapitál získaný na finančních trzích má být splacen do roku 2058.
Finanční prostředky z NGEU mají být přiděleny sedmi samostatným programům: Nástroj pro obnovu a odolnost (RFF), ReactEU, Horizon Europe, InvestEU, Rozvoj venkova, Just Transition Fund (Fond pro spravedlivou transformaci) a RescEU. Do roku 2023 by měly členské státy rozhodnout o tom, kam konkrétně peníze z fondu obnovy půjdou. Finance se mají dle dohody vyplácet do konce roku 2026.
Nástroj |
Suma |
Nástroj pro obnovu a odolnost |
672,5 miliardy eur |
- z toho půjčky |
360 miliard eur |
- z toho granty |
312,5 miliardy eur |
ReactEU |
47,5 miliardy eur |
Rozvoj venkova |
7,5 miliardy eur |
Horizon Europe |
5 miliard eur |
InvestEU |
5,6 miliardy eur |
Just Transition Fund |
10 miliard eur |
RescEU |
1,9 miliardy eur |
Celkem |
750 miliard eur |
Dohoda předpokládá, e finanční prostředky půjdou do zemí a odvětví nejvíce zasaených krizí: 70 % v rámci grantů z nástroje pro obnovu má být přiděleno v roce 2021 a 2022 a 30 % v roce 2023.
EU by za svůj první společný dluh měla ručit svým sedmiletým rozpočtem, resp. rozdílem mezi reálným rozpočtem a nejvyím moným stropem tohoto rozpočtu. Aby takový vysoký strop unijního rozpočtu mohl vzniknout, musí existovat legální monost na zvýení příspěvků jednotlivých států.
Přidělení prostředků na podporu oivení a odolnosti v letech 20212022 má být stanoveno podle kritérií Komise, přičem se má zohlednit ivotní úroveň, velikost a míra nezaměstnanosti členských států. U alokací v roce 2023 má být kritérium nezaměstnanosti nahrazeno poklesem HDP v roce 2020 a 2021.
Principy podpory
V souladu se zásadami řádné správy věcí veřejných mají členské státy na období 20212023 připravit národní plány na podporu oivení a odolnosti. Ty mají být vypracovány v souladu s doporučeními pro jednotlivé země a mají přispívat k ekologické a digitální transformaci. Konkrétně se od těchto plánů vyaduje, aby podpořily růst a zaměstnanost a posílily hospodářskou a sociální odolnost zemí EU. Plány mají být přezkoumány v roce 2022. Posouzení těchto plánů má následně schválit Rada kvalifikovanou větinou. Vyplacení grantů má být umoněno pouze v případě, pokud budou splněny dohodnuté cíle stanovené v plánech obnovy.
Celkově 30 % výdajů z VFR a z fondu Next generation se má zaměřit na projekty související s klimatem. Výdaje v rámci VFR a z fondu mají být v souladu s cílem EU týkajícím se klimatické neutrality do roku 2050, s cíli EU v oblasti klimatu do roku 2030 a s Pařískou dohodou.
Finanční zájmy Unie mají být chráněny v souladu s obecnými zásadami zakotvenými ve Smlouvách, zejména s hodnotami uvedenými v článku 2 SEU. Evropská rada rovně zdůraznila význam dodrování právního státu. Na základě těchto skutečností má být v budoucnu zaveden reim podmíněnosti na ochranu rozpočtu.
Maďarsko trvalo do poslední chvíle na tom, aby rozdělení prostředků z evropského fondu obnovy nezáviselo na respektování vlády práva v členských zemích. V tom ho dle očekávání podpořilo Polsko, ale zároveň také nečekaně Slovinsko. Výsledkem je kompromis, kde není zcela jasně deklarována vazba mezi dodrováním právního státu a vyplacením finančních prostředků.
Nové vlastní zdroje?
Sporným bodem byly nové zdroje rozpočtu. Část peněz by státy EU nemusely investorům splácet přímo, ale prostřednictvím nových zdrojů evropského rozpočtu. Vedoucí představitelé EU se dohodli na tom, e poskytnou EU nové zdroje na splácení finančních prostředků získaných v rámci nástroje Next Generation EU.
Dohodli se na novém poplatku za plastový odpad, který má být zaveden v roce 2021. V téme roce by Komise měla předloit návrh týkající se mechanismu uhlíkového vyrovnání a digitálního poplatku, které by byly zavedeny do konce roku 2022.
Komise by poté měla předloit revidovaný návrh týkající se systému EU pro obchodování s emisemi (ETS), který by se případně rozířil i na odvětví letecké a námořní dopravy. Teoreticky by mohly vzniknout i dalí nové zdroje, jako je např. daň z finančních transakcí. Prostředky získané z nových vlastních zdrojů zavedených po roce 2021 budou pouity na předčasné splácení výpůjček v rámci nástroje Next Generation EU.
Navíc má být vytvořena rezerva pro řeení dopadů brexitu ve výi 5 miliard eur. Ta má být pouita na podporu členských států a hospodářských odvětví, která jsou a budou nejvíce zasaena odchodem Velké Británie z EU.
Výsledek z českého pohledu
Česká republika by měla z přítího sedmiletého rozpočtu čerpat 27 miliard eur (718 miliard korun) a z fondu obnovy a 8,7 miliard eur, (232 miliard korun) -v závislosti na propadu HDP. Dalích 15,4 miliard eur (409,6 miliardy korun) si ČR bude moci za výhodných podmínek z fondu obnovy půjčit.
Původně měla ČR, z důvodu růstu HDP, obdret v novém VFR méně finančních prostředků. Nakonec by měla získat více financí ne v současném finančním období. Pro srovnání v současném víceletém rozpočtu 2014-2020 má k dispozici o 101,55 miliardy korun méně.
ČR můe být spokojena s úpravou alokačních kritérií. Zatímco původní návrh Komise počítal s rozdělením fondu obnovy na základě míry nezaměstnanosti v letech 2015-2019 a výe HDP, lídři potvrdili pozdějí návrh. Fond obnovy se podle dohody má rozdělit na dvě části 70 % peněz se rozdělí v letech 2021-2022 na základě kritéria nezaměstnanosti a HDP. V roce 2023 se kritérium má změnit a zbývajících 30 % se má rozdělit podle propadu HDP po roce 2020.
Třetina z peněz, které má ČR získat na obnovu ekonomiky, má plynout do zelených investic - např. útlumu těby uhlí, revitalizaci a boje se suchem.
ČR by mohla do jisté míry rezervovaně vnímat sníení alokace v rámci Fondu spravedlivé transformace, ze kterého měla čerpat více prostředků na transformaci uhelných regionů. Původně měl mít rozpočet 7,5 miliardy eur, po koronavirové krizi jej chtěla Komise navýit na 40 miliard eur a ve finále jej sníila na 10 miliard eur.
ČR si také vyjednala novinku, která má přinést monost a 25% převodů mezi jednotlivými dotačními fondy. ČR by měla být jediná, kdo tuto monost získá a bude mít mnohem volnějí ruku při rozhodování o tom, do jakých oblastí peníze z evropského rozpočtu investuje. Ostatní země přitom mají mít pouze 20% flexibilitu.
Česká ekonomika je závislá na vývozu do EU a na celkovém výkonu evropského hospodářství. Pro ČR je tedy důleité, aby ostatní země EU měly zdravé hospodářství a prosperovaly.
Kompromis na vech stranách
Výsledkem summitu je kompromis vech zúčastněných stran. Při pohledu na finální podobu je zřejmé, e víceméně vechny státy získaly alespoň částečně to, co poadovaly.
Úsporná čtyřka kromě sníení grantů prosadila nárůst tzv. rabatů, tedy slev, které tyto země přispívají do rozpočtu. Celkem by se rabaty měly zvednout z navrhovaných 46 miliard eur na 53 miliard eur. Jiním státům se nepodařilo obhájit granty ve výi 500 miliard eur, ale obdrí nejvíce prostředků z finální sumy. Navíc nedolo ke sníení z navrhovaných 750 miliard eur.
Úspěch Maďarska je absence mechanismu, který by umonil sankce v případě nedodrování pravidel právního státu. Výsledná dohoda nicméně deklaruje důleitost a potřebu respektování vlády práva a uvádí moný reim podmíněnosti, který by mohl v budoucnu vzniknout a na jeho základě by měla moci Rada přijmout dalí kroky k ochraně unijního rozpočtu. Důleité je, e by hlasování mělo proběhnout kvalifikovanou větinou.
Polsku se podařilo prosadit přístup k fondům spravedlivé transformace, které byly původně navázány na národní závazek klimatické neutrality v roce 2050. Polsko se toti k závazku jako jediná členská země nepřidalo.
Komise neustoupila v tom, e 30 % vech peněz jak z fondu obnovy, tak i z přítího VFR bude mono čerpat pouze na programy spojené s klimatickými cíli. Objem prostředků řady komunitárních/unijních programů ale byl sníen, např. programu Horizon Europe na podporu výzkumu a inovací nebo Fondu pro spravedlivou transformaci. Navíc z podporovaných oblastí vypadl zdravotnický program ve výi 5 miliard eur. Původně chtěla Komise podpořit program Horizont Europe financováním ve výi 80,9 miliardy eur z VFR a navíc 13,5 miliardy eur z fondu obnovy. Věda a výzkum má nakonec získat 75,9 miliardy eur z VFR a 5 miliard eur z nového fondu.
Schvalování dohody
Dohodu evropských lídrů bude muset jetě schválit Evropský parlament. Zvýení příspěvků musejí odsouhlasit členské státy. Času k finální dohodě mnoho nezbývá. Nový sedmiletý rozpočet má začít platit na začátku roku 2021 (v prosinci 2020 končí ten stávající). Navíc je jetě nutné schválit roční rozpočet na rok 2021.
Nedostatek času byl hlavním důvodem, proč se lídři snaili dosáhnout dohody za kadou cenu, protoe schvalování ve 27 členských státech se můe protáhnout přes celý podzim. Evropský parlament musí celý rozpočet i fond obnovy odsouhlasit a podle své rezoluce, kterou schválil, si ho představuje jinak. Předseda EP navíc lídrům vzkázal, e pokud Evropská rada nebude respektovat priority EP, ten dohodu nemusí schválit. EP sice nebude mít monost hlasovat přímo o nastavení záchranného balíku, jeho souhlas je ovem nutný pro schválený celého víceletého finančního rámce.
Kritika plánu obnovy
Dle kritiků není vhodné rozdělovat a půjčovat finanční prostředky na řeení krize podle klíče, ve kterém hraje důleitou roli míra nezaměstnanosti členského státu. Přestoe opatření členských států a zpomalení ekonomiky pravděpodobně způsobí růst nezaměstnanosti ve větině EU, rozdíly v míře nezaměstnanosti neměly vliv na dopad koronavirové krize.
Dále se kritika snáí na samotné půjčky na finančních trzích. Jakýkoliv stát EU si podle kritiků dohody můe půjčit finanční prostředky na finančních trzích sám. Kritici dohody upozorňují také na to, e prostředky z fondu obnovy mají plynout a do konce roku 2022 prioritně do zemí, které měly hospodářské problémy u před krizí, tedy do Itálie a panělska.
Kritici z druhé strany kompromisní dohodě vyčítají změny a krty oproti původním návrhům. EU dle nich nebude schopna plnit svoje stanovené cíle a priority.
Půjčky nejsou úplná novinka
Otázka společných dluhopisů EU byla diskutována i v době ekonomické krize. Komise v listopadu 2011 představila, jakým směrem by se mohla HMU ubírat. Představila návrh na zavedení evropských dluhopisů (tzv. eurobondů). Společné dluhopisy poadovaly zejména státy zasaené krizí, protoe by jim umonily získávat úvěry si za výhodnějích podmínek. Podle Komise by jejich zavedení vedlo také k posílení solidarity mezi členy eurozóny. Na druhou stranu státům s vysokým ratingem by mohly vzrůst náklady na splácení dluhů, protoe ratingové agentury by mohly hodnotit EU (resp. eurozónu) jako celek.
Znovu byla otázka na stole v roce 2018. Komise chtěla novým finančním produktem umonit zemím eurozóny půjčovat si peníze formou dluhopisu. Instrument měl pomoci zejména nejzadluenějím zemím eurozóny, Řecku a Itálii. Komise konkrétně navrhla, aby bylo moné řeit státní dluh zemí eurozóny pomocí evropského dluhopisu nazvaného Sovereign Bond-Backed Securities (SBBS). Podle návrhu by se odstranily neopodstatněné regulatorní překáky stojící v cestě trnímu rozvoji cenných papírů zajitěných státními dluhopisy. Ty by vydávaly soukromé instituce. Cenné papíry zajitěné státními dluhopisy by s sebou nenesly sdílení rizika a ztrát rozdělených mezi členské státy eurozóny. Rizika a potenciální ztrátu by sdíleli pouze soukromí investoři. Investoři, jako jsou investiční fondy, pojiovny a banky, by díky investování do těchto nových nástrojů mohly snáze diverzifikovat svá portfolia státních dluhopisů, čím by se finanční trhy více integrovaly. Návrhem Komise splnila závazek, který dala v květnu 2017 v diskusním dokumentu o HMU.
SBBS měly podle představ Komise kupovat banky v eurozóně a měly diverzifikovat dluhy členských zemí. Zástupci států, jako jsou Německo, Nizozemsko, Rakousko a Finsko, viděli v té době v eurobondech riziko. Obávaly se, e budou neprůhledně pouity jako finanční pomoc pro nejzadluenějí země eurozóny. Příznivci naopak tvrdili, e umoní sdílet finanční rizika po celé eurozóně a zamezí finančním okům. Návrh na zavedení SBBS nebyl zatím schválen.